Rok založení: 1998
Styl: Black metal, grindcore
Texty: Apokalypsa, misantropie
Historie
Kapela vznikla na přelomu let 1998 a 1999 v Britském Birminghamu jako čistě studiový projekt dvou hudebníků – zpěváka Dava Hunta (aka V.I.T.R.I.O.L.) a multiinstrumentalisty Micka Kenneyho (aka Irrumator). Při výběru názvu kapely padla volba na poněkud zavádějící sousloví - „Anaal nathrakh“ je proti všem předpokladům replika z filmu Excalibur (John Boorman, 1981) a v překladu znamená „hadí dech“.
V roce 1999 spatřily světlo světa první dvě demonahrávky – první eponymní a druhá, nesoucí jméno Total Fucking Necro. Obě demonahrávky se nesly v duchu surového black metalu a předurčily tak podobu prvního regulérního alba - The Codex Necro, které vyšlo v roce 2001 pod nezávislým labelem Mordgrimm. Následujícího roku kapela vydala kompilaci prvních dvou demonahrávek a jedné skladby z nevydaného dema We Will Fucking Kill You, a to pod již jednou použitým názvem Total Fucking Necro. Vydavatelem se protentokrát stal undergroudový metalový label Rage Of Achilles. K Mordgrimmu se však Anaal Nathrakh záhy vrátili, a pod jeho patronací stvořili a v roce 2003 také vydali první EP, nesoucí název When Fire Rains Down From the Sky, Mankind Will Reap As It Has Sown. K tomuto počinu si rovněž přizvali hostující hudebníky – kytaristu Sethlanse Teitana (Aborym) a zpěváka Atillu Csihara z norských . EP obsahuje kromě nového materiálu také znovu nahranou skladbu „Genesis of the Antichrist“ z prvního dema.
Za zlom se dá považovat druhé plnohodnotné album Domine Non Es Dignus (latinsky „Pane, nejsi hoden“) vydané v roce 2004 pod francouzským labelem Season of Mist. Kapela ustoupila od záměrně horší produkce, což dalo vyniknout novým melodickým linkám a především čistým vokálním partům. Do samotné hudby začaly zvolna pronikat náznaky grindcoru. Dokonalým příkladem této evoluce budiž skladba „Do Not Speak“. V kurzu nastaveném druhým albem pokračuje album třetí. Na titulu pojmenovaném Eschaton (2006, Season of Mist) získávají všechny klíčové atributy předchozího alba mnohem jasnější obrysy a struktura písní se přibližuje klasickému vzorci sloka – refrén. Vydání Eschatonu však ještě téhož roku předcházel re-release prvotiny The Codex Necro, na kterém se jako bonusový materiál objevil živý audiozáznam čtyř skladeb. Dalším důležitým milníkem v historii kapely se stalo září 2007, kdy pod Mickovým vlastním labelem FETO Records vyšla deska Hell Is Empty and All the Devils Are Here. Na tomto albu vykrystalizoval trend předchozích dvou desek a výsledkem je velice silná nahrávka, která prakticky postrádá slabé momenty. Opět se zde objevují hosté, tentokrát Joe Horvath (Circle of Dead Children) a Shane Embury ().
Dvouletou mezeru před vydáním dalšího řadového alba fanouškům ukrátila druhá reedice titulu The Codex Necro, na které se jako bonus objevilo dříve nevydané demo We Will Fucking Kill You. Nový materiál se ale představil až v červnu 2009, čemuž ještě předcházelo vydání singlu „More of Fire Than Blood“. Celá deska, jménem In the Constellation of the Black Widow, vyšla tři týdny po singlu a vypustila do světa opět velice kvalitní a působivou akustickou verzi apokalypsy – přesně tak, jak to Anaal Nathrakh umí nejlíp.
Necelé dva roky trvalo čekání fanoušků i odborné veřejnosti na nástupce In the Constellation of Black Widow a jejich čekání skončilo 17. května 2011. Deska pojmenovaná Passion dokazuje, že Anaal Nathrakh zatím ani zdaleka nedosáhli hranic svého tvůrčího potenciálu. Posluchači nabízí nejen očekávanou explicitní brutalitu, ale zároveň nespočet nápadů a vytříbené skladatelské finesy. Mnohé potěší také fakt, že na Passion dostaly blackmetalové prvky znatelně více prostoru, než na minulých počinech. Výsledkem je další mistrovské dílo, hodné jména Anaal Nathrakh...
Hudba a image
Anaal Nathrakh vybočují z blackmetalových kolejí jak po stránce hudební, tak co se týče jejich image. Víceméně dokonale tento stav popisuje následující citace:
„Celou tvorbu kapely bych přirovnal k šílenému prolínání black a death metalu s občasnými výjezdy až někam do grindu, letmými doteky industriálního lomozu i bzučivého noiseu. Hunt je navíc obdařen silou zcela nepříčetného vokálního extempore, u kterého mnohdy zůstává rozum stát a brada se chvěje při pomyšlení, zda je onen chlapík opravdu normální. Ano je, Anaal Nathrakh je třeba brát s nadhledem, což se při civilním vizuálním vzezření skupiny tak nějak samo nabízí. Je radost vidět dva týpky se škopkem a ne vychrtlé omalovánky ze satanova polesí.“
Civilní vzezření i projev obou členů jsou v tomto žánru věcí skutečně nevídanou. S tvrzením, že pomáhají k získání nadhledu se však ztotožnit nemůžu - naopak mám za to, že napomáhají k uvěřitelnosti toho, co se děje na pódiu a dokonce i v textech, ač se to někomu může zdát naprosto absurdní.
Živé vystupování
Anaal Nathrakh byli původně čistě studiovým projektem bez úmyslu zahrát byť jediné živé vystoupení. To se ale částečně změnilo po odehrání několika skladeb v show Johna Peela na BBC Radio 1. Skutečnou živou premiérou se však stala vánoční show "Cold Night In Hell", pořádaná v Londýně magazínem Terrorizer. Následovala účast na několika evropských festivalech a v roce 2008 dokonce malé turné po Velké Británii o deseti zastávkách. Za zmínku stojí účast kapely na čtrnáctém ročníku festivalu Brutal Assault v Josefově u Jaroměře. V druhé polovině roku 2010 kapela odstartovala druhé turné, tentokrát po Evropě. Zastávek bylo devět a nechyběly mezi nimi Česká ani Slovenská republika...
Diskografie
Řadová alba
| EP, dema, singly, kompilace
|
Sestava
Koncertní sestava
| Bývalí členové
|